1 2 3 4

Про проведення обласного етапу Всеукраїнського юннатівського природоохоронного руху «Зелена естафета» 2023-2024 н.р.

12 березня 2024 - Администратор

 РІВНЕНСЬКА ОБЛАСНА РАДА

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «СТАНЦІЯ ЮНИХ НАТУРАЛІСТІВ» РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

33028, м.Рівне, вул. В.Чорновола, 79б, тел./факс 0(362) 63-50-29,

Е-mail rivneosun2007@ukr.net,  www.rivneosun.com.ua

­­­­­­­­­­­­

12 березня 2024 р. № 01-33/111

Керівникам органів управління освітою територіальних громад, сіл, селищ, міст

 

Про проведення 

обласного етапу Всеукраїнського

юннатівського природоохоронного руху

«Зелена естафета» 2023-2024 н.р.

 

 

Відповідно до плану всеукраїнських і міжнародних організаційно-масових заходів з дітьми та учнівською молоддю на 2024 рік (за основними напрямами освіти), затвердженого наказом МОН від 13.12.2023 1527, плану обласних масових заходів участі дітей та учнівської молоді у Всеукраїнських заходах за напрямами позашкільної освіти у 2024 році, з врахуванням листа Національного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді МОН України №89 від 06.03.2024 року про «Всеукраїнського юннатівського природоохоронного руху «Зелена естафета», комунальний заклад «Станція юних натуралістів» Рівненської обласної ради проводить обласний етап Всеукраїнського юннатівського природоохоронного руху «Зелена естафета» 2023-2024 н.р. (далі - Естафета).

Відповідно до воєнного стану в Україні, організаційним комітетом конкурсу прийнято рішення провести обласний етап Всеукраїнського юннатівського природоохоронного руху «Зелена естафета» в дистанційному форматі.

До участі в обласному етапі Естафети запрошуються команди у складі: 2 учні 7-8 класів закладу загальної середньої освіти та 2 вихованці закладу позашкільної освіти відповідного віку, а також 1 керівник.

Командам-учасникам пропонується заздалегідь записати і розмістити на каналі Youtube або у хмарному середовищі (наприклад, GOOGLE Диск) із відкритим доступом:

- відеозапис звіту-презентації за трьома напрямками: тривалістю 7 хв.               (додаток 1);

- відеоролик проведення експериментальних досліджень з біотестування, та з наданням висновку експерименту: тривалістю 10 хвилин (додаток 2);

- анонс (тези) про дослідження з біотестування (5-7 речень) (додаток 2 ).

Для участі в Естафеті учасники  реєструються у Google формі до 21 травня 2024 року за посиланням:

https://docs.google.com/forms/d/1bZ5MKVPo0VuzhvdAB0F_NybHYalis8vAeY12N795LDs/edit

Детальну інформацію можна отримати за телефоном: 0986007975 (ВЛАСЮК Інна, координатор конкурсу).

Команда-переможець відбіркового етапу буде представляти Рівненську область у фінальному етапі Всеукраїнського юннатівського природоохоронного руху «Зелена естафета», проведення якого заплановано з 11 по 12 червня 2024 року у м. Львові  в змішаному форматі (дистанційний, онлайн та очний).

 

 

 

Голова комісії з реорганізації -

провідний бухгалтер

комунального закладу

«Станція юних натуралістів»

Рівненської обласної ради                                                           Іванна ВЕРЕМЧУК

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Власюк Інна 0986007975


 

Додаток № 1

до листа КЗ «СЮН» РОР

№111   від   12.03.2024 р.

 

I.     Напрям «Практична природоохоронна робота»:

-        впорядкування території парків, скверів, алей. Посадка лісових та декоративних порід, плодово-ягідних кущів. Закладання нових дендропарків, парків, садів, квітників тощо; - впорядкування територій та об'єктів природно-заповідного фонду (за погодженням з їх адміністраціями);

-        поповнення видового складу парків та дендропарків екзотичними та реліктовими деревними та чагарниковими породам;

-        розчищення та впорядкування джерел, криниць, прибережних захисних смуг водних об'єктів;

-        благоустрій дитячих та спортивних майданчиків, територій, прилеглих до навчальних закладів;

-        впорядкування місць масового перебування та відпочинку населення. Ліквідація стихійних сміттєзвалищ;

-        масовий збір та здача на вторинну переробку тверді побутові відходи (пластик, папір, скло, метал);

-        благоустрій та упорядкування меморіальних комплексів, пам'ятників, місць масового поховання;

-        виготовлення та розвішування шпаківень, синичників і годівничок для птахів;

-        заготівля кормів, підгодівля птахів та тварин взимку;

-        порятунок мальків риб з пересихаючих водойм. Заходи для врятування риби від задухи взимку;

-        охорона від руйнування мурашників, (огородження мурашників, встановлення аншлагів);

-        прокладання та впорядкування зупинок екологічних стежок та інша практична природоохоронна робота.

 

II.    Напрям: «Просвітницька природоохоронна робота»: агітація до виконання природоохоронних заходів серед школярів та учнівської молоді, робота юнацьких секцій Українського товариства охорони природи, діяльність та заходи до міжнародного Дня Землі, Дня Довкілля в Україні, міжнародного Дня охорони навколишнього природного середовища, а також інших природоохоронних та екологічних свят.

III. Напрям: «Навчально-виховна робота з охорони природи». Освітньо-виховні заходи на екологічних стежках, в «Зелених класах», у лісництвах, на територіях природно-заповідного фонду тощо.


 

Додаток № 2

до листа КЗ «СЮН» РОР

№111   від   12.03.2024 р.

 

Дослідження №1

«Біотестування як метод дослідження токсичності ґрунту»

Біотестування грунту – це процедура встановлення токсичності грунту за допомогою тест-об'єктів. Токсичність ґрунту може дуже сильно збільшуватися під час потрапляння до ґрунту різних речовин з повітря або з водою, унаслідок господарської діяльності людини. Накопичення в ґрунті токсинів, що мають різну природу і походження, зумовлює токсичні властивості ґрунтів, які визначаються наступним методом.

Рослини здатні концентрувати токсичні речовини. Кількісним показником морфологічних змін є показники проростання, розміру рослин та приросту.

Мета роботи – визначити токсичні властивості ґрунту методом біотестування.

Устаткування, реактиви, матеріали – Чашки Петрі, фільтрувальний папір, зразки ґрунту, індикаторні рослини (редис, гірчиця, цибуля звичайна). Хід роботи

1. Заздалегідь відбирають зразки ґрунту з верхнього шару, в районнах з різною інтенсивністю забруднення (школа, луг, траса, заправка тощо). При оцінці токсичності проб ґрунтів в чашку Петрі кладуть аркуш фільтрувального паперу, на який насипають 1 грам висушеного та подрібненого ґрунту і рівномірно розподіляють по ємності.

2. Потім додають 5−7 мл води (використовують кип’ячену питну воду, яку попередньо відстоюють кілька днів) і на ґрунт висаджують по 30−50 насінин індикаторної рослини (в залежності від крупності). Найбільш зручними культурами для тестування в чашках Петрі є рослини з дрібним насінням – редис, гірчиця, цибуля звичайна. Контрольним субстратом у цьому випадку є ґрунт, відібраний на умовно чистій території (заповідник, заказник, курортна зона та ін.).

3. Приготовані зразки інкубують у термостаті (або в темному місті) при температурі 22°С протягом 3-4 дні (72−96 годин) до повного проростання насіння.

4. Рівень токсичності ґрунту визначають за різницею у кількості пророслого насіння, у довжині проростків і їх коріння у досліді і в контролі. Токсичними вважають ґрунти, що викликають пригноблення проростання насіння на 20-30 % та більше.

 Визначення токсичності ґрунту рекомендується проводити на свіжих зразках ґрунту, оскільки після тривалого зберігання зразків токсичність їх може значно змінюватися.

5. Отримані результати обробити статистично і зробити висновок.

Завдання

1. Відібрати зразки поверхневого шару ґрунту на різних територіях.

2. Підготувати наважки ґрунту до проведення експерименту.

3. Відібрати насіння культур для пророщення.

4. Статистично обробити та проаналізувати отримані результати досліджень.

5. Побудувати діаграми (показники проростання насіння, показники довжини вегетативних органів).

6. Зробити висновок щодо біоіндикації токсичності ґрунту.

Зміст звіту. Мета роботи, статистично оброблені результати та аналіз біоіндикації токсичності ґрунту.

 

 

Дослідження №2

 «Біотестування загальної токсичності води за ростом коренів цибулі (Allium cepa L.)»

Тест-об’єкт даних досліджень – це корінці цибулі, які відходять від
вкороченого пагона (денця) цибулини. Цей тест оцінює тільки водорозчинні
компоненти зразка. Він є легким і чутливим способом виміру загальної
токсичності, викликаної хімічними чинниками води. Показником токсичності
виступає пригнічення росту коренів цибулі. Встановлено, що ріст корінців
пригнічується при більш низьких концентраціях токсиканту, ніж проростання
насіння.
Хід роботи:

Підготуйте проби води (кринична, водопровідна, артезіанська, стічна,
дощова) з різних місць вашої урбоекосистеми. Потім воду використовуйте для
досліджень. Воду не фільтруйте. Як контроль застосуйте відстояну протягом доби водопровідну воду.

1. Відберіть по 12 цибулин звичайної цибулі Allium cepa L розміром 1,5 см удіаметрі для кожного варіанту досліду. Для запобігання висиханню коренівнеочищені цибулини одна за одною зберіть у банку з чистою водою на 10-15 хвилин. Таким чином ви підготуєте цибулини до експерименту.
        2. Видаліть гострим ножем жовто-коричневі зовнішні луски.
        3. Для кожного досліджуваного варіанту підготуйте по 12 одноразових стаканчиків.
        4. Вийміть усі цибулини з банки, помістіть їх на сухий папір і злегка
підсушіть. Розмістіть по 1 цибулині в одноразовому стаканчику, закріпивши
зубочистками таким чином, щоб денце цибулі торкалося рідини в стаканчику.
Через 24 години замініть старі зразки води на нові з тих же пунктів забору.
Повторіть цю процедуру ще через 24 години. На цей раз заберіть з кожного
варіанта по 2 цибулини з найменш розвинутими коренями. Отже в кожному
варіанті у вас залишиться тепер по 10 цибулин.


        5. Ще через 24 години (тобто через 3 доби від початку експерименту)
виміряйте за допомогою лінійки довжину всіх 10 пучків коренів у кожному

варіанті. Відкиньте особливо короткі або довгі корінці і розрахуйте середній
показник довжини коренів 10 цибулин для кожного варіанта.
        6. З метою вивчення можливості зворотного впливу, продовжуйте
дослідження ще на додаткові 24 години. При цьому в кожному варіанті замініть воду в 5 пробірках на відстояну водопровідну воду, а в інших 5 пробірках знову зробіть заміну на свіжу воду відповідного варіанту. Через 24 години подивіться, чи поліпшився ріст коренів у 5 перших пробірках порівняно з 5 останніми.

 Якщо так, то це свідчить про відновлення коренів і про більш-менш зворотній вплив токсичних речовин води.

7. Накресліть криву росту коренів для кожного варіанта. Середню довжину коренів відкладіть по осі ординат, а вздовж осі абсцис зазначте дані
експерименту. Можна також зобразити результати у вигляді стопчастих гістограм відсотках від контролю.

8. Відмітьте витяжки, які зумовили найбільше пригнічення росту кореня.

 

Примітка: Проведення експериментальних досліджень необхідно відзняти та зробити відеоролик, тривалістю до 10 хвилин, з наданням висновку експерименту.