1 2 3 4

ГАЙДАЧЕНО Л.П. РЕАЛІЗАЦІЯ МІЖНАРОДНОЇ НАУКОВО-ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ GLOBE В ЗАКЛАДІ ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

29 cічня 2019 - Администратор


РЕАЛІЗАЦІЯ МІЖНАРОДНОЇ НАУКОВО-ОСВІТНЬОЇ ПРОГРАМИ GLOBE В ЗАКЛАДІ

ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

 

Гайдаченко Л.П., заступник директора з навчально-виховної роботи комунального закладу „Станція юних натуралістів” Рівненської обласної ради


Одним із головних завдань шкільної освіти в Україні, окреслених Національною доктриною розвитку освіти у ХХІ столітті є формування у дітей і молоді цілісної наукової картини світу і сучасного світогляду, здібностей і навичок самостійного наукового пізнання, практичних навичок. Реалізації поставлених завдань сприяє участь школярів у виконанні  міжнародної науково-освітньої програми GLOBE – «Глобальне вивчення і спостереження з метою поліпшення довкілля».

Залишається актуальною проблема отримання наземних даних спостереження. Вчені вже протягом тривалого часу проводять дослідження умов навколишнього середовища Землі, щоб зрозуміти, яким чином ці умови формують єдину систему. Проте вони не можуть вивчати Землю лише в лабораторіях. Для цього необхідно постійно збирати екологічні дані з усього світу. Це завдання почасти виконують виведені на орбіту супутники, але, щоб отримати більш докладну інформацію, потрібні дослідження, які проводять на Землі люди [1, с. 6].

Аналіз останніх досліджень і публікацій показав, що в Україні дослідження учнівської молоді за програмою GLOBE започатковано у 1999 році. 14-18 липня 2003 року в рамках конференції, присвяченої глобальному вивченню і спостереженню з метою поліпшення довкілля за програмою GLOBE, обговорювалися доповіді Координатора програми GLOBE в Україні  та представника програми GLOBE Сполучених Штатів  Америки. Виступаючі протягом пленарного засідання, в результаті обміну думок, дійшли до висновку, що з 2000 року мережа творчих учнівських об’єднань в Україні, що працюють за програмою GLOBE, збільшилася на 30 % [2, с. 43].

Статистичні дані станом на 25 травня 2015 року свідчать, що в Україні за програмою GLOBE працює 364 навчальних закладів, 264 педагоги мають статус вчителя GLOBE, близько 2000 учнів є активними учасниками програми. У порівнянні з даними за 2014 рік, у 2015 році кількість внесених даних спостережень на сайт GLOBE збільшилася на 21%. 

Формулювання цілей (постановка завдання).

Мета дослідження – розкриття ефективних форм роботи в комунальному закладі «Станція юних натуралістів» Рівненської обласної ради, щодо побудови та підтримки глобальної спільноти учнів, вчителів і заохочення їх до діяльності з метою поліпшення довкілля в рамках міжнародної програми GLOBE.

Завдання дослідження:

·      розширення і поглиблення знань учнів з природничих наук;

·      ведення спостережень за погодою, явищами природи, оформлення результатів спостереження;

·      залучення дітей до проведення моніторингу стану навколишнього середовища;

·      професійна орієнтація учнівської молоді;

·      виховання екологічної культури особистості дитини та ерудиції;

·      забезпечення екологічного виховання і навчання, формування відповідального ставлення до природи і готовності до активних дій щодо її охорони;

·      усвідомлення дітьми значення метеорологічних та фенологічних спостережень;

·      розвиток комп’ютерних навичок та уміння працювати в мережі Інтернет, шляхом внесення отриманих даних на сайт GLOBE [5, с. 12].

Виклад основного матеріалу.

Комунальний заклад „Станція юних натуралістів” Рівненської обласної ради – заклад позашкільної освіти еколого-натуралістичного напрямку роботи, Педагоги закладу формують вміння та навички за інтересами, забезпечують потреби особистості у творчій самореалізації, інтелектуальному, духовному і фізичному розвитку, створюють умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдаровань та стану здоров’я вихованців, учнів і слухачів.

В навчальному закладі налагоджена робота за Міжнародною науково-освітньою програмою GLOBE, 9 педагогів отримали сертифікати вчителя GLOBE та мають доступ до внесення даних на веб-сайт. Основні напрямки дослідження, який найбільш активно розвиваються в закладі:

·       атмосферні дослідження;

·       наземний покрив;

·       гідрологія;

·       фенологія.

Вихованці гуртків систематично ведуть фенологічні спостереження на метеорологічному майданчику, який розташований на території навчального закладу та вносять дані на веб-сайт www.globe.gov. 

Гуртківці комунального закладу «Станція юних натуралістів» Рівненської обласної ради активно долучилися до програми GLOBE у 2014 році. З 15 вересня 2014 року в закладі починає діяти гурток за програмою «Юні метеорологи» (автор Гайдаченко Л.П.) для позакласної та позашкільної роботи з учнями середнього та старшого шкільного віку. З метою підвищення рівня екологічної освіти та заохочення до міжнародної співпраці з 17 по 23 листопада 2014 року був реалізований проект в рамках програми GLOBE «Тиждень кліматичних спостережень». В проекті взяли участь вихованці гуртка „Юні метеорологи” (керівник Гайдаченко Л.П.), учні 8 класу Дубровицького навчально-виховного комплексу «Ліцей школа» Дубровицької районної ради Рівненської області (керівник Батан О.Г.) та учні 9 С класу Школи тренінгів для вчителів Вііккі, Університет Гельсінки, Фінляндія (керівник Зіркка Стафф).

Три групи учнів віком 12-14 років з України та Фінляндії разом з керівниками протягом тижня проводили атмосферні спостереження на метеорологічних майданчиках своїх навчальних закладів за методикою програми GLOBE.

12 листопада проведена перша онлайн-зустріч, під час якої учні зробили коротку презентацію про кліматичні умови в своїх країнах, керівники домовилися про час проведення спостережень та специфіку збору даних та форму представлення результатів.

За даний період проведено такі спостереження:

·          вимірювання температури повітря з інтервалом 6 годин;

·          вимірювання атмосферного тиску;

·          визначення вологості повітря;

·          вимірювання кількості опадів;

·          визначення хмарності;

·          визначення напряму вітру.

26 листопада проведена друга онлайн-зустріч, під час якої керівники та учні представили результати власних спостережень, обмінялися даними, зробили порівняльний аналіз отриманих даних та загальні висновки про відмінність та подібність погодних умов в Україні та Фінляндії.

Проаналізувавши дані всіх спостережень було складено порівняльні графіки і зроблено висновки.

З 1 лютого по 31 травня 2015 р. Національним еколого-натуралістичний центром учнівської молоді в рамках міжнародної науково-освітньої програми GLOBE була проведена Всеукраїнська учнівська кампанія «Вишнева Україна». В конкурсі взяли участь педагоги та  вихованці комунального закладу „Станція юних натуралістів” Рівненської обласної ради.

Основною метою було спостереження за початком вегетаційного сезону рослини виду вишня звичайна (Prunus cerasus), підвищення обізнаності учнів щодо тривалості та початку вегетаційних сезонів, покращення розуміння ними навколишнього середовища. Протягом трьох місяців учасники спостерігали за розпуском листя на вишні звичайній та вишні повстистій, фіксували температуру повітря та вносили дані на міжнародний веб-сайт програми GLOBE. Усі учасники користувалися стандартними протоколами програми GLOBE, проводячи спостереження двічі на тиждень та вимірюючи температуру повітря щодня в сонячний полудень. В рамках акції був проведений онлайн-тренінг для вчителів по вивченню методик програми GLOBE за напрямками «Фенологія» та «Атмосферні спостереження» до якого долучилися і педагоги закладу.

Комунальний заклад „Станція юних натуралістів” Рівненської обласної ради отримав золоту нагороду за внесення більше ніж 100 фенологічних спостережень до міжнародної наукової бази даних GLOBE.

04 листопада 2015 року та 25 травня 2016 року на базі комунального закладу «Станція юних натуралістів» Рівненської обласної спільно з Національним еколого-натуралістичним центром учнівської молоді проведено регіональні семінари-тренінги для вчителів біології та географії, керівників гуртків екологічного напрямку за темою: «Впровадження Міжнародної науково-освітньої програми GLOBE в освітніх закладах Рівненщини».

В семінарах взяли участь 42 педагоги з 30 навчальних закладів освіти області. Під час заходу Пустільник Наталією Володимирівною, заступником координатора програми GLOBE в Україні та Гайдаченко Людмилою Павлівною, завідувачем методичного відділу комунального закладу «Станція юних натуралістів» Рівненської обласної ради було проведено навчальні тренінги за темами «Користування веб-сайтом GLOBE», «Наземний покрив/біологія», «Атмосферні спостереження», «Візуалізація та отримання GLOBE даних для використання в учнівських проектах», «Фенологічні спостереження за програмою GLOBE», «Дослідження ґрунту за програмою GLOBE»,  обговорено плани щодо розвитку програми в регіоні.

По закінченню семінару-тренінгу всім учасникам було вручено сертифікати вчителів GLOBE міжнародного зразка, що дає право працювати за програмою і вносити дані спостережень та досліджень на веб-сайт GLOBE.

В період 2014-2017 роки вихованці Станції - активні учасники конкурсу «Календар GLOBE», серед переможців вихованки гуртка «Юні метеорологи» Ольга Сергеєва та Юлія Гузій.

З вересня 2015 року в закладі функціонує гурток «GLOBE спостергіаючи вивчаємо» (автор Гайдаченко Л.П.). Програма гуртка розроблена для позакласної, позашкільної роботи з учнями середнього, старшого шкільного віку та студентів навчальних закладів ІІ, ІІІ рівнів акредитації. Програма затверджена на місцевому рівніЗа допомогою уніфікованих методів спостереження діти збирають дані про навколишнє середовище, надсилають їх в центр оброблення даних через  мережу Інтернет, отримуючи яскраві наочні зображення, побудовані на основі їх даних та інформації, переданої іншими школами світу, які залучені до програми GLOBE. Водночас це відкриває можливість використовувати ці дані в освітніх та науково-дослідницьких цілях, а також співпрацювати з вченими, іншими учнями і товариствами, які займаються програмою GLOBE, в усьому світі.

Ще однією важливою складовою роботи за програмою GLOBE  є написання навчально-дослідницьких учнівських проектів з використанням даних бази програми GLOBE, власних спостережень, а також методичних рекомендації. Так вихованці гуртка «GLOBE спостергіаючи вивчаємо» протягом зимового періоду 2016 року вели фенологічні спостереження за основними меторологічними показниками. За результатами спостережень було створено проект «Вплив взаємозалежності метеорологічних показників та хмарності на стан погоди». Мета роботи: дослідити характеристику хмарності, її взаємозалежність з  основними метеорологічними показниками в зимовий період в місті Рівневплив на стан погоди з можливістю прогнозування опадів. Під час досліджень гуртківці користувалися протоколами GLOBE та вносили дані на сайт.

 

У 2016 році проект був представлений Сергеєвою Ольгою, вихованкою гуртка «GLOBE спостергіаючи вивчаємо» на Всеукраїнському конкурсі винахідницьких і раціоналізаторських проектів у номінації «Науки про Землю» та на VІІ Всеукраїнському форумі учнівської та студентської молоді «Дотик природи», де посів  ІІ місце. 

 

З березня 2017 року розпочато фенологічний проект «Вивчення просторово-часових змін грозової діяльності на території міста Рівне у весняно-літній період».

Щороку юннати у складі обласної навчально-польової експедиції учнівської молоді «ЮНЕКО» вирушають досліджувати біологічне та ландшафтне розмаїття регіону.

З 2012 по 2015 роки експедиція проводилася на території Білоозерського лісництва Володимирецького району. В експедиції брали участь юні екологи Рівненщини. Впродовж 10 днів юннати досліджують біорізноманіття Білоозерського лісництва. Наметовий табір експедиції традиційно розташовується в прибережній зоні озера Біле на території еколого-освітнього стаціонару Рівненського природного заповідника.

Під час експедиції учасники займались пошуковою, науково-дослідницькою роботою, збором емпіричних даних, фактичних матеріалів, статистичної інформації. 

До проведення експедиції долучились науковці Рівненського природного заповідника, Національного технічного університету України „Київський політехнічний інститут”, Державного Львівського природознавчого музею, Національного Ботанічного саду          ім. Гришка.

Під час ботанічних екскурсії, проведених Раком Олександром Олексійовичем, кандидатом біологічних наук, науковим працівником Національного Ботанічного саду ім. Гришка, юннати ознайомились з видовим складом флори Білоозерського лісництва, методами гербаризації, оволоділи методикою кількісного обліку і оцінки популяцій рослин.

Юні дослідники зробили хімічний аналіз води в озері Біле та водоймах поблизу наметового табору. Під керівництвом Лапінського Андрія Вікторовича та Кримця Григорія Володимировича, кандидатів технічних наук, викладачів Національного технічного університету України „Київський політехнічний інститут” визначили жорсткість, кислотність (рН), загальну мінералізацію, залізо загальне у водоймах різних типів. Було відмічено значне зниження рівня води у всіх водних об’єктах на території лісництва.

 У 2017 році експедиція проходила на базі Надслучанського регіонального ландшафтного парку (Березнівський район, с.Маринин). Учні вивчали унікальні ландшафти, які є нетиповими для регіону.

 

Дослідники відвідали ландшафтний заказник „Соколині гори”, де спостерігали виходи гранітних порід. Ознайомились з флористичним різноманіттям ділянки. На схилах поблизу хутора Майдан зростає типова лучно-степова рослинність, а на гранітних скелях біля с. Маринин характерні для гірської місцевості види. На практичних заняттях учні навчились робити ботанічні описи ділянок за протоколами програми GLOBE, збирати гербарій.  

 

Учасники експедиції аналізували екологічний стан водних об’єктів на території кількох заказників, що входять до складу парку. Під керівництвом науковців хіміко-технологічного факультету Київського політехнічного інституту, відібрано проби води, зроблено хімічний аналіз, та порівняно хімічний склад води у струмках, джерелах та річці Случ по кількох показниках. Складено протоколи гідробіологічних досліджень за програмою GLOBE. Науковці продемонстрували можливості використання портативної лабораторії і приладів для експрес-діагностики в польових умовах.

Вивчаючи природні об’єкти, учні набувають практичних навичок визначення видів рослин і тварин, вчаться працювати з визначниками, протоколами програми GLOBE, аналізувати отриману інформацію.  

У лютому 2018 року педагоги закладу розпочали спостереження в рамках Європейської фенологічної кампанії та Всеукраїнської фенологічної кампанії «GLOBE 365». Основним завданням кампанії є спостереження за появою бруньок і листя на вибраних видах дерев та процесом пожовтіння листя на них, вимірювання деяких кліматичних показників, а також фото документація фенологічних спостережень.

Гайдаченко Людмилою Павлівною, координатором програми GLOBE в Рівненській області систематично проводяться консультації для педагогів закладів загальної середньої та позашкільної освіти з питань:

·     «Організація роботи за протоколами програми GLOBE «Атмосфера», «Гідрологія», «Наземний покрив»;

·     «Робота з веб-сайтом GLOBE»;

·     «Написання учнівських проектів з використанням протоколів та методик програми GLOBE».

Висновки.

Використання різноманітних форм роботи, моніторингових методик в рамках Міжнародної науково-освітньої програми GLOBE сприяє ефективній організації науково-дослідницької роботи еколого-натуралістичного спрямування, поширенню перспективного педагогічного досвіду регіональних координаторів програми GLOBE в Україні [3, с. 15].

 

Список використаних джерел

1.        Програма GLOBE (глобальне вивчення і спостереження з метою поліпшення довкілля). Посібник для вчителів / Під редакцією В.В. Вербицького, Л.О. Михальського. - К., СМП «АВЕРС», 2001 – 99 с.

2.        GLOBE в Україні. Методологічний збірник / Під редакцією В.В. Вербицького. – К., СМП «АВЕРС», 2004 – 132 с.

3.        Карпенко Ю.О., Велігорська С.В., Потоцька С.О. Підходи до реалізації міжнародної програми дослідження довкілля „GLOBE” в освітніх закладах (на прикладі Чернігівської області). Чернігів – 2014 - 58 с.

4.        Программа GLOBE. Глобальное обучение и наблюдения с целью улучшения окружающей среды. Руководство для учителей – 1997 г.